انتخاب اعضای هیات‌رئیسه شورای نگهبان برای یک سال آینده | آیت‌الله جنتی به‌عنوان دبیر شورای نگهبان ابقا شد آیا ادارات و بانک‌های استان کرمانشاه فردا (۲۸ تیر ۱۴۰۳) تعطیل است؟ منابع خبری از تمایل چند عضو اتحادیه اروپا برای بازگشایی سفارت خود در کابل خبردادند واکنش ضرغامی به احتمال حضورش در کابینه دولت چهاردهم رئیس سازمان ثبت احوال: روند تعویض نام و نام‌خانوادگی تغییر می‌کند بذرپاش: قانون ساماندهی بازار املاک و مسکن ابلاغ شد و سقف اجاره‌بها مشخص شد | تبعات حقوقی در انتظار مشاوران املاک متخلف سید حسن نصرالله: هرگز از حمایت غزه دست نمی‌کشیم | رژیم صهیونیستی در بدترین روز‌های خود بسر می‌برد گنابادی‌نژاد: دولت سیزدهم، هیچ‌گاه دچار حواشی نشد | حمایت از صنایع فرهنگی باید استمرار یابد کرامت انسانی در گرو الگوگیری از سیره و آموزه‌های معصومین(ع) است اعتراض زاکانی به انتقادات اعضای شورای شهر تهران؛ «کاملاً نادرست است» لایحه متناسب‌سازی حداقل‌بگیرها هم به مجلس ارائه شد | تصویب آیین‌نامه واردات خودروی مدل ۲۰۱۹ به‌بالا برای همه ایرانیان + فیلم شایسته‌سالاری معیار رئیس‌جمهور در انتخاب مدیران باشد شلیک پدافند هوایی در جاده قم، ارتباطی با سایت هسته‌ای نداشت اسماعیلی انتصابات جدید در وزارت فرهنگ را رد کرد + فیلم ویدئو | ظریف امشب به تلویزیون می‌رود (۲۷ تیرماه ۱۴۰۳) وزیر کار: رکورد تاریخی کاهش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳ شکست باقری در دیدار با لاوروف آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را بررسی کرد گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر و ماکرون درباره تحولات غزه اردوغان: اسرائیل را وادار به آتش‌بس می‌کنیم | به دنبال تقویت روابط با روسیه و چین هستیم رئیس‌جمهور پیشین روسیه: پیوستن اوکراین به ناتو یعنی اعلان جنگ
سرخط خبرها

راکت‌های فجر۵ سپاه «ترموباریک» شد | سیگنال موشکی به صهیونیست‌ها + فیلم

  • کد خبر: ۱۶۲۶۸۶
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
راکت‌های فجر۵ سپاه «ترموباریک» شد | سیگنال موشکی به صهیونیست‌ها + فیلم
آزمایش راکت‌ فجر۵ مجهز به سر جنگی ترموباریک با موفقیت در نیروی زمینی سپاه پاسداران انجام شد.

به گزارش شهرآرانیوز، آزمایش نوع جدید راکت فجر ۵ نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجهز به سر جنگی ترموباریک با موفقیت انجام شد.
به این ترتیب راکت‌های ۳۳۳ میلی‌متری فجر ۵ سپاه که پیش از این مدل هدایت‌شونده آن تحت عنوان راکت فجر ۵C به این نیرو تحویل شده بود هم‌اکنون به مدل جدیدی از سر جنگی با قدرت تخریب بیشتر مجهز شده‌اند.

این سر جنگی جدید که توسط متخصصان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه تولید شده است، قدرت انفجاری ۱/۵ برابر TNT دارد و در نتیجه شعاع تخریب و اثرات حرارتی بیشتری نیز دارد، علاوه بر این، حساسیت آن کمتر از TNT است که همین موضوع ایمنی به‌کارگیری آن را نسبت به سر جنگی‌های متداول بیشتر می‌کند.

مهمات «گرمافشاری» یا «ترموباریک» نوعی خاصی از مهمات است که در ابتدا، توده‌ای از مواد آتش زا در شعاع انفجاری خود ایجاد می‌کند که با اکسیژن موجود در جو مخلوط می‌شود، سپس در مرحله بعد، این توده آتش می‌گیرد؛ به‌طوری که منطقه آتش گرفته‌شده را نابود می‌کند.

سلاح گرمافشاری ابتدا به‌کمک یک خرج کوچک، اَبری از غبار انفجاری ایجاد می‌کند و سپس آن را با خرج دوم محترق می‌سازد. مهمات گرمافشاری که بمب خلأ هم نامیده می‌شود، با استفاده از اکسیژن موجود در هوا برای سوختن، یک ابر انفجاری قدرتمند ایجاد می‌کنند و با این کار در مقایسه با بمب‌های معمولی، انرژی تخریبی بیشتری دارند.

بنابراین، هنگامی که این نوع مهمات در فضای سرپوشیده پناهگاه‌های زیرزمینی یا کانال‌ها منفجر شود، فشار تخریبی آن به‌مدت طولانی تری در فضای بسته پناهگاه باقی می‌ماند و باعث تخریب بیشتری می‌شود و به این خاطر برای پاک‌سازی استحکامات و سنگر‌ها سلاحی کارآمد به‌شمار می‌آید.

یکی از جنبه‌های شهرت بیشتر راکت‌های فجر ۵، واگذاری نمونه‌ای از آن‌ها به گروه‌های مقاومت فلسطینی است که در گذشته نیز اخباری در این رابطه در رسانه‌ها منتشر و در جریان جنگ ۵۵ روزه سال ۲۰۱۲ از آن رونمایی شد.

در آن مقطع اعلام شد که نیرو‌های حماس با استفاده از همین راکت توانستند با عبور از سد سامانه گنبد آهنین تل‌آویو را مورد هدف قرار دهند.

این نوع سر جنگی جدید برای این راکت‌ها با توجه به نوع خاص عملکرد خود، سلاحی مناسب برای مقابله با گروهک‌های تروریستی به‌خصوص در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور نیز هست چراکه این گروهک‌ها با استفاده از عوارض طبیعی و یا اقدامات مهندسی پناهگاه‌ها و سنگر‌های مستحکمی در این مناطق برای خود ایجاد می‌کنند.

مشخصات راکت فجر ۵

  فجر5 فجر5 (دومرحله‌ای)
برد 75 کیلومتر 180 کیلومتر
طول 6.4 متر 9.4 متر
کالیبر 333 میلی‌متر 333 میلی‌متر
سرعت 1100 متر بر ثانیه نامشخص
وزن راکت 907 کیلوگرم نامشخص
وزن سر جنگی 175 کیلوگرم 175 کیلوگرم

فجر ۵ پیشرفته‌ترین و دوربردترین عضو خانواده راکت‌های زمین به زمین فجر است و در انواع و قابلیت‌های مختلف از جمله هدایت‌پذیری تولید شده است.

این راکت ۳۳۳ میلی‌متری با سوخت جامد، دارای نمونه‌های تک‌مرحله‌ای و دومرحله‌ای است و در نمونه تک‌مرحله‌ای، بُرد آن به ۷۵ کیلومتر و در نمونه دومرحله‌ای به ۱۸۰ کیلومتر می‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->